پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
15 دی 1400 - 13:21
خبر

واکنش سخنگوی کاخ سفید به سخنان رئیس جمهور ایران

سخنگوی کاخ سفید به سخنان رئیس جمهور ایران واکنش نشان داد.
کد خبر : 10651

پایگاه رهنما:

«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید در نشست روزانه خود به سوالی در خصوص اظهارات «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران در دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی مبنی بر این که عاملان ترور این شهید بزرگوار باید محاکمه و قصاص شوند، پاسخ داد.

ساکی در واکنش به این اظهارات و تاثیر آن بر مذاکرات جاری در وین گفت: خب، من هیچ نظر مستقیمی در خصوص نظرات او ندارم. توجه دارم که او سیاست و مخاطبان خاص خود را دارد که با آن‌ها صحبت می‌کند، درست مانند کاری که سران کشورهای دیگر می‌کنند.
 

وی در ادامه در خصوص مذاکرات وین گفت: اما، در حال حاضر، (رابرت) مالی فرستاده ویژه هدایت یک هیأت بین سازمانی را در دور هشتم مذاکرات در وین که سوم ژانویه از سر گرفته شد، برعهده دارد. در هفته گذشته پیشرفت کمی در مذاکرات حاصل شد و ما امیدواریم که در این هفته بر پایه آن ادامه دهیم.
 

ساکی افزود: آنچه واضح است این است که اگر ما به زودی به تفاهمی در مورد بازگشت متقابل به پایبندی نرسیدیم، گام‌های پرشتاب هسته‌ای ایران برجام را تهی می‌کند. بنابراین، اولویت ما رسیدن و اجرای بازگشت متقابل سریع است. و من انتظار دارم که این مذاکرات بر روی موضوعات مورد بحث متمرکز شود، نه اظهارات هیچ یک از سران در سراسر جهان.

روز گذشته نیز «مایک پامپئو»، وزیرخارجه سابق آمریکا در دوران ترامپ در گفتگویی با شبکه فاکس نیوز از اقدام تروریستی واشنگتن در حمله سیزدهم دی ماه ۱۳۹۸ به سپهبد شهید قاسم سلیمانی پرداخت و از دولت جو بایدن خواست که از او و دیگر آمریکایی‌ها حفاظت کند.

 این سیاستمدار آمریکایی که در دولت دونالد ترامپ سابقه انجام اقدامات ضد ایرانی و خصمانه زیادی را در کارنامه خود دارد، در این مصاحبه به سخنرانی رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران که خواستار قصاص قاتلان شهید سلیمانی شده بود، واکنش نشان داد و گفت: «متاسفانه تهدیدهای زیادی در مناطق مختلف جهان (علیه آمریکا) وجود دارد و شما درباره تهدیداتی که از ایران نشأت می‌گیرد، درست گفتید، این تهدیدات بی سابقه است، شما یک کشوری دارید که بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان است و کشوری بسیار توانمند است، آنها می‌گویند که می‌خواهند تک تک مسلمانان جهان را به کشتن رئیس‌جمهور ترامپ و من برانگیزانند، این کاری است که قبلا انجام نشده است و واقعا یک خطر و ریسک امنیتی است.»

وزیر خارجه دولت سابق آمریکا که بارها از حمله تروریستی این کشور علیه سپهبد شهید سلیمانی دفاع کرده است، بار دیگر از این اقدام و در دفاع از توصیه‌هایش به ترامپ برای انجام این حمله صحبت کرد.

مایک پامپئو به شبکه فاکس نیوز گفت: «درباره (عملکرد) دولت سابق، من حتی یک چیز را هم درباره توصیه‌های انجام شده به رئیس‌جمهور عوض نمی‌کردم چرا که ما داشتیم از ایالات متحده دفاع می‌کردیم و مردم آمریکا را امن نگه می‌داشتیم، قاسم سلیمانی به طور فعالانه در حال توطئه علیه آمریکا بود و ما اقدام نظامی قانونی انجام دادیم تا مطمئن شویم که هیچ آمریکایی کشته نشود، این یک تصمیم خوب بود.»

وی در ادامه خطاب به دولت جو بایدن افزود: «حالا رهبری سیاسی در آمریکا این مسئولیت را دارد که تک تک آمریکایی‌ها را در قبال تهدیدات ایران امن نگه دارد. این را دیدیدم که رئیس‌جمهور رئیسی درباره این حرف زده که رئیس‌جمهور ترامپ و من محاکمه شویم و اگر این کار عملی نشد، ما را ترور کنند، واقعا و عمیقا بی سابقه است و تیم رهبری سیاسی (جو بایدن) واقعا (برای حفاظ از ترامپ و من) مسئولیت دارد.»

در دومین سالگرد رجعت آسمانی سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به همراه جمعی از یاران باوفای ایشان، نقطه به نقطه جغرافیای محور مقاومت در جوش و خروش برای گرامیداشت یاد و خاطره رشادت‌ها، دلاورمردی‌ها و خدمات این مرد بزرگ و همیشه فروتن از خطه ایران‌زمین شد.

سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که در ۱۳ دی ۱۳۹۸، هنگام خروج از فرودگاه بین‌المللی بغداد، به دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده، طی یک عملیات ویژه ترور شد و به شهادت رسید

منبع: الوقت

ارسال نظرات